Projectvoorstel 750 jaar Amsterdam

“Een wandeling in de toekomst”

Datum: Zaterdag 21 Juni

Projectdoel: Met dit ambitieuze project willen wij een krachtige boodschap overbrengen over de toekomst van de stad Amsterdam en de manier waarop we naar mobiliteit kijken. Door een spectaculaire highline te spannen over de A10 ter hoogte van station Amsterdam Zuid, benadrukken we dat het mogelijk is om grenzen te verleggen en nieuwe perspectieven te ontdekken.

Locatie en specificaties: De highline zal worden gespannen tussen het ABN AMRO-hoofdkantoor en de I-Tower aan de overzijde van de A10. Deze lijn, met een lengte van 262 meter en een hoogte van 108 meter, zal worden betreden door een team van zeer ervaren highliners.

Contact: slackline@lowlines.nl

Evenement: Dit project wordt uitgevoerd als onderdeel van het grote feest op de ring A10, ter gelegenheid van de viering van 750 jaar Amsterdam. Wij willen een link legen naar de toekomst 10 daagse die de gemeente Amsterdam organiseert. https://amsterdam750.nl/toekomsttiendaagse/ De highline zal dienen als een iconisch punt van deze festiviteiten, waarmee we zowel inwoners als bezoekers een spectaculaire ervaring bieden en tegelijkertijd bewustwording creëren over mobiliteit.

Inspiratie en maatschappelijke boodschap: De kernboodschap van dit project draait om de vraag: “Als iemand op 108 meter hoogte over de A10 kan lopen, is het dan ook niet mogelijk om op een andere manier naar mobiliteit te kijken?”

Onze mobiliteitskeuzes hebben een directe impact op de toekomst van onze stad. Wist u dat:

  • De trein 3x efficiënter is dan een elektrische auto.
  • De trein zelfs 8x efficiënter is dan een gemiddelde auto.

Deze feiten zetten aan tot nadenken over hoe de ring A10 er in de toekomst uit zou kunnen zien. Met deze highline willen we niet alleen een spectaculair visueel statement maken, maar ook een gesprek starten over duurzame mobiliteit en stedelijke ontwikkeling.

Veiligheid en uitvoering: De veiligheid van het project staat voorop. Er wordt gewerkt met een ervaren team van highline-professionals die gespecialiseerd zijn in dergelijke grootschalige projecten. De lijn en de bijbehorende bevestigingen worden zorgvuldig ontworpen en getest om te voldoen aan alle veiligheidsnormen. 


Ondersteuning en partnerschap: Om dit project te realiseren, zoeken wij samenwerking met bedrijven, organisaties en overheden die onze visie delen op een duurzame toekomst. Uw steun kan ons helpen om een krachtige boodschap te verspreiden, innovatie te stimuleren en de viering van 750 jaar Amsterdam onvergetelijk te maken.

Conclusie: De highline over de A10 symboliseert niet alleen de moed en creativiteit van Amsterdam, maar daagt ons ook uit om anders naar onze stedelijke toekomst te kijken. Samen kunnen we een grensverleggend project realiseren dat zowel inspireert als bijdraagt aan een duurzamer Amsterdam.

Wij nodigen u van harte uit om deel te worden van dit unieke initiatief en samen geschiedenis te schrijven op 108 meter hoogte!

Mail ons op slackline@lowlines.nl

Met vriendelijke groet,

Jeroen Cuppen, Tinka Charmant, Lucas de Jong en Tjeerd Kooy van het Lowlines Collective

Formeel opererend onder Stichting Toneelgroep Spoenk

Algemene Omschrijving project en specificatie gebruikt materiaal:
We gebruiken de onderstaande webbing (slackline specificatie) en anker materiaal voor de opstelling van het project van de Een wandeling in de toekomst. De lengte van de lijn is 262 meter en de ankerpunten zitten op een hoogte van 108 meter.

Berekening van krachten bij de setup op de ankerpunten:
De onderstaande berekening is uitgevoerd met behulp van de Highline Backup Simulator van de Internationale Slackline Association (ISA): https://www.slacklineinternational.org/2023/03/backup-fall-simulator. De resultaten van deze berekening laten verschillende scenario’s zien voor een persoon die 90 kilo weegt en 1.90 meter groot is, zoals lopen op de lijn en het uitvoeren van trucs (bouncing) en het falen van het hoofd systeem.
Simulatie 1, val midden op de lijn 131 meter uit anker punten vrije hoogte 84 meter
Deze simulatie laat zien wat er gebeurt als de hoofdlijn breekt (Backup fall – impact) en het backup-systeem in werking treedt. In dat scenario zal de maximale piekbelasting ongeveer 5,9 kN zijn, wat overeenkomt met een maximale kracht van ongeveer 590 kilogram op de hoofd ankerpunten. De krachten worden daarna verdeeld over meerdere punten, waardoor de kracht op de constructie niet op één plek wordt uitgeoefend.

Bovenstaande resultaat van de simulatie is gebaseerd op een val in het midden van de lijn, met een vrij hoogte van 71 meter op een afstand van 131 meter vanaf beide ankers. Het hoogste object tussen de gebouwen is 20m. Uit de simulatie blijkt dat er een veilige hoogte van 51 meter boven de grond word behouden. In het geval van het falen van het hoofdsysteem, de “backup fall”, toont de simulatie aan dat er een veilige hoogte van 71 meter boven de grond overblijft. Boven staande getallen zijn de extreme waarmee we rekening houden.

Hoogtegegevens Objecten
-Hoogte van de staart Gustav Mahlerplein: 4 meter boven NAP
-Hoogte van de ABN toren : 96 NAP
-Hoogte van de I-tower : 108 NAP
– Hoogste punt tussen de torens 20 NAP
Deze informatie en berekeningen bieden inzicht in de hoogteverschillen en verhoudingen tussen de verschillende locaties en objecten. (Bron AHN Viewer)

Bovenstaande afbeelding laten de parameters zien die zijn ingevoerd om de simulatie te maken. Zowel het gebruikte materiaal als de situatie ter plaatsen.

Bevestiging en ankerpunten:
Het bevestigen van de lijn aan de liftschaft vanaf De vlat aan de zuidkant naar de liftschaft van de flat aan de noordkand. De bevesteging van het materiaal wordt gedaandoor gecertificeerde klimmers, Zij zorgen ervoor dat alles veilig wordt opgezet en dat er geen schade ontstaat aan de ankerpunten bij de liftschaft en het dak van het gebouw, en dat alles veilig verloopt.
Anker plaatsing Zuid flat (Primair Anker)
We zullen rondstroppen gebruiken die rond de liftschaft van het gebouw worden aangebracht, om ervoor te zorgen dat er geen schade ontstaat zullen we bescherming aanbrengen. Deze rondstroppen zullen dienen als bevestiging van het hoofdanker. Dit is ook de locatie waar we de spanning op de lijn zullen brengen en waar we de lijn zullen beklimmen.
Ankerplaatsing Noord flat (Secundair Anker):
We zullen rondstroppen gebruiken die rond de liftschaft van het gebouw worden aangebracht, om ervoor te zorgen dat er geen schade ontstaat zullen we bescherming aanbrengen. Deze rondstroppen zullen dienen als bevestiging van het hoofdanker.

Voorbereiding van een project in zes fasen:

  1. Materiaal Planning:
    • Plannen van het te gebruiken materiaal voor het project.
    • Berekenen van krachten op het materiaal en ankerpunten.
    • Ankerpunten dienen als verbindingsmiddel voor persoonlijke beveiliging.
  2. Voorbereiding op de Grond:
    • Voorbereiden van het materiaal op de grond.
  3. Materiaal Ophangen:
    • Ophangen van het voorbereide materiaal.
  4. Inzetten voor Uiteindelijk Doel:
    • Gebruik van het materiaal voor het daadwerkelijke projectdoel.
  5. Materiaal Verwijderen:
    • Verwijderen van het materiaal na het bereiken van het doel.
  6. Ordelijk Opbergen en Registreren:
    • Ordentelijk opbergen van het materiaal.
    • Registreren van het gebruik in een systeem.
    • Registreren van de duur van gebruik en eventuele voorvallen.

Deze gestructureerde aanpak waarborgt veiligheid en efficiëntie tijdens de uitvoering van het project. We volgen hierbij de ISA standaarden https://data.slacklineinternational.org/safety/isa-approved-gear/

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *