Datum: Begin zomer
Inleiding
LowLines combineert highlining (slap hoog koord) met shows en social circus om buurten in beweging te brengen. Met highlines boven pleinen of tussen gebouwen maken we van de openbare ruimte een podium waar mensen samenkomen, verhalen delen en in beweging komen. Onze projecten zijn altijd lokaal ingebed en sluiten aan bij de wijk: we werken samen met bewoners en partners om niet alleen een spectaculaire show te brengen, maar ook blijvende verbindingen te creëren.
Projectvoorstel: Circus in de wijk
In 2026 wil LowLines een groot evenement en kleine straat optredens in Arnhem Zuid organiseren: Het evenement vinden plaats in de vroege zomer. In de drie maanden voorafgaand aan het evenement zijn we zichtbaar op centrale plekken in de wijken, zoals winkelcentra of tijdens andere activiteiten in de wijk. Tijdens deze voorbereidende periode treden we minimaal drie keer in kleiner verband op. Deze korte voorstellingen zijn onderdeel van het geheele promotieplan én dienen als middel om bewoners te betrekken bij ons project en de crowdfunding.
Zo ontstaat een programma waarin voorbereiding, uitvoering en nazorg samenkomen. Niet alleen een weekenden met een vol programma, maar een jaar traject dat de wijk stap voor stap meeneemt.

Achtergrond
Na succesvolle wijkgerichte evenementen in Zaanstad (Een Luchtbrug in Poelenburg, Hoogtepunten in Kogerveld) willen wij een vergelijkbaar evenement in Arnhem realiseren. Ons doel is het verzorgen/faciliteren/organiseren van een spectaculaire en verbindende ervaring die bewoners samenbrengt en de buurt een nieuw perspectief biedt.
Locatiekeuze
De locaties worden in overleg met woningcorporaties en de betrokken partijen bepaald. Er is een voorkeur voor de flat aan het Croydonplein. Belangrijk is dat er twee flats tegenover elkaar staan (minimaal vijf verdiepingen), met daartussen een speel- of grasveld. Dit veld biedt ruimte voor circa 500 bezoekers, slackline- en circusworkshops en wijkinitiatieven.Bij voorkeur grenst de plek aan een ontmoetingspunt, zoals een supermarkt of winkelcentrum. Zo vergroten we het bereik aanzienlijk: ervaring leert dat het daadwerkelijke bereik tot wel vijf keer groter is dan het aantal bezoekers op het drukste moment.
Doel: samen organiseren en beleven
De highline creëert een opvallende, nieuwe plek in de wijk. Het decor prikkelt nieuwsgierigheid, nodigt uit tot interactie en vergroot de verbondenheid. Tijdens het hele traject – opbouw, uitvoering en afbouw – willen wij ontmoetingen stimuleren.
Wij betrekken bewoners en lokale partners actief door:
- Een gezamenlijk communicatieplan op te stellen
- Promotie en marketing af te stemmen op de beoogd doelgroep
- Workshops van lokale verenigingen tijdens events stimuleren
- Voorafgaand kleine optreden in de wijk te geven

